Usuwanie varnishu
Specyfika
Problem związany z pojawieniem się varnishu może zaistnieć nawet w urządzeniu, którego kultura pracy jest na najwyższym poziomie. Wystąpienie tego typu osadów w układzie olejowym (laki, szlamy, pokosty), może nastąpić nawet, gdy oleje są świeże i nie charakteryzują się zanieczyszczeniem. Pojawiają się także układach, w których eksploatowane są odporne na wysokie temperatury oleje syntetyczne i ciecze trudnopalne.
Występowanie varnishu
Podczas pracy układów olejowych powstają w wyniku degradacji termicznej i chemicznej powstają szlamy, laki i pokosty. Jest to problem zachodzący w układach olejowych maszyn takich jak:
Turbiny parowe
Turbiny gazowe
Sprężarki
Układy hydrauliczne
Maszyny papiernicze
Przekładnie
Zanieczyszczenia i osady te, nazywane varnish-em przybierają różną formę. Czasami występują jako twarda powłoka przypominająca emalię (gorące miejsca), a czasami pozostają osadami miękkimi i gumowatymi (chłodniejsze rejony układów olejowych).
Varnish może występować w układach olejowych w takich miejscach jak:
- uszczelnienia mechaniczne
- zawory
- wkłady filtrów olejowych
- łożyska ślizgowe
- powierzchnie uszczelnień mechanicznych łożysk oporowych
- przekładnie zębate
Uszkodzenia spowodowane powstawaniem varnishu obejmują następujące awarie:
- blokowanie zaworów oraz systemu sterowania i regulacji
- zatykanie odpływów
- uszkodzenia uszczelnień mechanicznych
- uszkodzenia powierzchni łożysk poprzez zrywanie się filmu olejowego
- zatykanie filtrów
- niewydolność układu chłodzenia i tym przekroczenie dopuszczalnych temperatur
Jak usunąć varnish – rozwiązania COLEN
01.
filtracja wgłębna / nanofiltracja / mikro-filtracja oleju w eksploatacji – rozwiązanie stosowane bez ingerencji w układ olejowy, dzięki podpięciu w trybie by-pass agregatu pompowo-filtracyjnego wyposażonego w dedykowane wkłady filtracyjne usuwające twarde i miękkie zanieczyszczenia, usuwające z układu wodę (związaną i wolną), bakterie oraz produkty procesu utleniania takie jak: varnish (żywice, szlamy, laki)
02.
czyszczenie układu olejowego z wykorzystaniem środka chemicznego usuwającego varnish – rozwiązanie polega na zaaplikowaniu do układu olejowego środka chemicznego rekomendowanego przez producentów turbin gazowych i parowych oraz producentów innych maszyn wirnikowych, który poprzez zwiększenie nasycenia produktami degradacji termicznej tj. varnish-em powoduje czyszczenie układu olejowego przed planowaną wymianą oleju na świeży;
03.
mechaniczne usuwanie varnish-u z układu z wykorzystaniem hydrodynamicznego czyszczenia instalacji wodą (ciśnienia do 3000 bar).
